Bismilahirahmanirahim
Hai . Lama tak update blog . Aku bukan malas tapi aku kuranggg rajin sikit nak menaip . Ehemm , acctualy
tak tahu nak cerita pasal apa sebenarnya . No idea orang putih kata . Blank .
Tapi , memandangkan aku tengok blog aku macam dah ada tanda - tanda nak
berkulat tompok tompok tahi unta .
Jadi , aku gagahkan diri yang tak seberapa nak gagah ni untuk mengupdate jugak .
Okay , baru - baru ni aku ada dapat tawaran temuduga Universiti Pendidikan Sultan Idris ,
course pendidikan Bahasa Melayu . Ada la rasa seronok bila nama aku terpilih sebagai calon yang layak di temuduga . Sampai terkinja - kinja agaknya . Bayangkannnn . Hahaha .
Ye la mau tak rasa gembira . Aku memang nak jadi Cikgu sejak dari darjah satu lagi tau .
Dulu , bila cikgu kelas tanya pasal cita - cita . Dalam otak aku hanya ada satu ja cita - cita .
Budak - budak lain maybe ada dua tiga cita - cita . Tapi aku ni pelik sikit , aku ada satu ja .
Ya hanya satu . Iaitu seorang Cikgu .
Aku pun tak tau apasal aku minat sangat nak jadi cikgu . Seriously , Aku tak tahu .
Yang aku tau aku memang minat jadi cikgu . Apa - apa pun aku nak jadi cikgu jugak !!!
See , bertapa nekad nya aku . Tu pun kalau panjang umur and ada rezeki aku la .
Kalau tak ada , maybe Allah dah tetapkan rezeki yang lebih baik untuk aku .
Siapa tahu kan . Think positive . In Sha ALLAH .
Dua tiga hari sebelum nak pergi temuduga , rasa macam tak senang duduk . Asyik risau ja .
Tambah dengan rasa takut lagi .
Aku risau tak boleh nak jawab soalan penemuduga tu dengan baik .
How sad .
Sebagai langkah berjaga - jaga , aku buat la persediaan .
Cari nama menteri , baca surat khabar , tanya member , buka youtube , praktis menyanyi .
Yang praktis menyanyi tu yang tak boleh blah . Hahaha .
Pukul 3 pagi aku bangun on laptop , buka Utube sebab nak praktis menyanyi lagu Ella .
Ella habaq hang . Kahkahkah .
Nak nyanyi siang - siang takut jadi bahan kutukan adik - adik aku selama sebulan pulak nanti .
Tapi .. tapi .. tapi aku sedaq diri sebab suara aku macam kanak - kanak sikit ,
so aku pilih lagu Ella yang slow slow motion ja .
Aku pilih lagu Ella bukan sebab aku ni nak jadi minah
rokers tapi sebab aku memang dah hafal dah lirik lagu dia sejak dari darjah 4 cempaka lagi .
Hahaha . Senang sikit la kerja aku kan .
Aku buat sparepart ja .
Mana tau tiba - tiba penemuduga tu suruh aku menyanyi .
Tak ke naya .
Dah la suara tak selemak masak lemak cili api ,
tiba - tiba lupa lirik pulak kan .
Mesti sadis kalau kena bahan dengan penemuduga tu nanti .
Okay , bila tiba hari temuduga .
Bertolak dari rumah pukul 8.30 pagi sampai Upsi dalam pukul 12.30 tengah hari .
Aku start temuduga pukul 2 petang so ada banyak masa lagi nak bertendang bertenang and prepare apa yang patut . Pejam celik pejam celik tup tup tiba giliran aku pulak masuk bilik temuduga .
Sebelum masuk ketuk pintu . Buka pintu lepas tu tutup pintu elok - elok .
Jalan ke meja penemuduga . Senyum . Letak fail . Buat ujian warna .
Lepas tu duduk dekat kerusi berhadapan dengan dua orang penemuduga .
Seorang lelaki . Seorang perempuan . Okay , kakak tu cantik gila .
Sapa yang kata dia tak cantik , orang tu gila . Hihihi .
Start temuduga . Semua soalan yang dia tanya banyak yang di luar dugaan .
Contohnya :
Penemuduga : Asal Bagan Serai ?
Aku : Haa , saya asal Bagan Serai , Perak .
Penemuduga : Sebab apa Bagan Serai nama dia Bagan Serai ?
Aku : Sebab dekat Bagan Serai banyak pokok serai * yakin jugak la time ni *
Seriously , aku tak jangka langsung soalan tu yang dia nak tanya .
Tergamam sekejap . Lepas tu nak tau apa jadi ? Depa bantai gelak dekat aku . Kuat pulak tu gelak . Aku rasa jawapan aku betul dah .
Maybe tak logik agaknya jawapan aku tu . Ish , entah la .
Tapi betul laaa , aku pernah baca dekat wikipedia pasal asal usul wujudnya nama Bagan Serai tau .
Tak percaya pergi google sekarangggggg .
Temuduga memang menakutkan walaupun penemuduga aku tu sporting habis .
Soalan pun tak ada la susah sangat tapi disebabkan aku nie selalu nerves tak kira masa maka tergagap - gagap la jugak aku nak menjawabnya . Ok , tak kisah la janji aku jawab semua soalan dia .
Around 10 minit macam tu baru aku keluar bilik temuduga .
Rasa risau terus menyelebungi diri . Aku ni ada harapan ke tidak temuduga kali ni ? Aku ni ada peluang ka nak masuk U ?
Macam tu laa persoalan yang terlintas di benak aku .
* benak la sangat kan . Skema dah ayat . hahaha .
Hanya mampu tawakal kepada ALLAH .
Ada rezeki Inshaallah :)
p/s : Terima kasih kepada semua yang sudi membantu berkongsi pengalaman , pengetahuan , memberikan dorongan dan sokongan yang tak berbelah bahagi sepanjang rentetan aku nak pergi temuduga hari tu . hahaha .
* saja buat terok *
Kalau aku tak dapat hampa jangan gelak tau .
Special thanks to - mak abah adik - adik , sepupuku shafiq salmi , cikgu - cikgu , kak pija , kak nabila filzah , farah nabilah , zean , anis atikah , fariza , eija , hajar , ali , najwa , daoh , maryam , adik zakiah , pakcik drebar kereta sewa dan kawan - kawan yang lain pun sama tau .
Hanya Allah sahaja yang mampu membalas jasa kalian :D