Ahli kongsi gelap

Khamis, 30 Mei 2013

Temuduga



Bismilahirahmanirahim


Hai . Lama tak update blog . Aku bukan malas tapi aku kuranggg rajin sikit nak menaip . Ehemm , acctualy
tak tahu nak cerita pasal apa sebenarnya . No idea orang putih kata . Blank . 
Tapi , memandangkan aku tengok blog aku macam dah ada tanda - tanda nak
 berkulat tompok tompok tahi unta . 
Jadi , aku gagahkan diri yang tak seberapa nak gagah ni untuk mengupdate jugak .

Okay , baru - baru ni aku ada dapat tawaran temuduga Universiti Pendidikan Sultan Idris ,
course pendidikan Bahasa Melayu . Ada la rasa seronok bila nama aku terpilih sebagai calon yang layak di temuduga . Sampai terkinja - kinja agaknya . Bayangkannnn . Hahaha .
Ye la mau tak rasa gembira . Aku memang nak jadi Cikgu sejak dari darjah satu lagi tau .
Dulu , bila cikgu kelas tanya pasal cita - cita . Dalam otak aku hanya ada satu ja cita - cita . 
Budak - budak lain maybe ada dua tiga cita - cita . Tapi aku ni pelik sikit , aku ada satu ja . 
Ya hanya satu . Iaitu seorang Cikgu .

Aku pun tak tau apasal aku minat sangat nak jadi cikgu . Seriously , Aku tak tahu .
Yang aku tau aku memang minat jadi cikgu . Apa - apa pun aku nak jadi cikgu jugak !!!
See , bertapa nekad nya aku . Tu pun kalau panjang umur and ada rezeki aku la .
Kalau tak ada ,  maybe Allah dah tetapkan rezeki yang lebih baik untuk aku .
Siapa tahu kan . Think positive . In Sha ALLAH .

Dua tiga hari sebelum nak pergi temuduga , rasa macam tak senang duduk . Asyik risau ja .
Tambah dengan rasa takut lagi . 
Aku risau tak boleh nak jawab soalan penemuduga tu dengan baik .
How sad .
Sebagai langkah berjaga - jaga , aku buat la persediaan . 
Cari nama menteri , baca surat khabar , tanya member , buka youtube , praktis menyanyi .
Yang praktis menyanyi tu yang tak boleh blah . Hahaha .
Pukul 3 pagi aku bangun on laptop , buka Utube sebab nak praktis menyanyi lagu Ella .
Ella habaq hang . Kahkahkah . 
Nak nyanyi siang - siang takut jadi bahan kutukan adik - adik aku selama sebulan pulak nanti .

 Tapi .. tapi .. tapi aku sedaq diri sebab suara aku macam kanak - kanak sikit , 
so aku pilih lagu Ella yang slow slow motion ja . 
Aku pilih lagu Ella bukan sebab aku ni nak jadi minah 
rokers tapi sebab aku memang dah hafal dah lirik lagu dia sejak dari darjah 4 cempaka lagi . 
Hahaha . Senang sikit la kerja aku kan .
Aku buat sparepart ja . 
Mana tau tiba - tiba penemuduga tu suruh aku menyanyi . 
Tak ke naya .
Dah la suara tak selemak masak lemak cili api , 
tiba - tiba lupa lirik pulak kan .
 Mesti sadis kalau kena bahan dengan penemuduga tu nanti .

Okay , bila tiba hari temuduga . 
Bertolak dari rumah pukul 8.30 pagi sampai Upsi dalam pukul 12.30 tengah hari . 
Aku start temuduga pukul 2 petang so ada banyak masa lagi nak bertendang bertenang and prepare apa yang patut . Pejam celik pejam celik tup tup tiba giliran aku pulak masuk bilik temuduga .

Sebelum masuk ketuk pintu . Buka pintu lepas tu tutup pintu elok - elok .
Jalan ke meja penemuduga . Senyum . Letak fail . Buat ujian warna .
Lepas tu duduk dekat kerusi berhadapan dengan dua orang penemuduga .
Seorang lelaki . Seorang perempuan . Okay , kakak tu cantik gila . 
Sapa yang kata dia tak cantik , orang tu gila . Hihihi . 

Start temuduga . Semua soalan yang dia tanya banyak yang di luar dugaan .

Contohnya :

Penemuduga :  Asal Bagan Serai ?

Aku : Haa , saya asal Bagan Serai , Perak .

Penemuduga : Sebab apa Bagan Serai nama dia Bagan Serai ?

Aku : Sebab dekat Bagan Serai banyak pokok serai * yakin jugak la time ni *


Seriously , aku tak jangka langsung soalan tu yang dia nak tanya . 
Tergamam sekejap . Lepas tu nak tau apa jadi ? Depa bantai gelak dekat aku . Kuat pulak tu gelak . Aku rasa jawapan aku betul dah . 
Maybe tak logik agaknya jawapan aku tu . Ish , entah la .
Tapi betul laaa , aku pernah baca dekat wikipedia pasal asal usul wujudnya nama Bagan Serai tau .
Tak percaya pergi google sekarangggggg . 

Temuduga memang menakutkan walaupun penemuduga aku tu sporting habis .
Soalan pun tak ada la susah sangat tapi disebabkan aku nie selalu nerves tak kira masa maka tergagap - gagap la jugak aku nak menjawabnya . Ok , tak kisah la janji aku jawab semua soalan dia .

Around 10 minit macam tu baru aku keluar bilik temuduga . 
Rasa risau terus menyelebungi diri . Aku ni ada harapan ke tidak temuduga kali ni ? Aku ni ada peluang ka nak masuk U ?
Macam tu laa persoalan yang terlintas di benak aku .
* benak la sangat kan . Skema dah ayat . hahaha .




Hanya mampu tawakal kepada ALLAH .
Ada rezeki Inshaallah :)


p/s : Terima kasih kepada semua yang sudi membantu berkongsi pengalaman , pengetahuan , memberikan dorongan dan sokongan yang tak berbelah bahagi sepanjang rentetan aku nak pergi temuduga hari tu . hahaha . 
* saja buat terok *
Kalau aku tak dapat hampa jangan gelak tau . 

Special thanks to - mak abah adik - adik , sepupuku shafiq salmi , cikgu - cikgu , kak pija , kak nabila filzah , farah nabilah , zean , anis atikah , fariza , eija , hajar , ali , najwa , daoh , maryam , adik zakiah , pakcik drebar kereta sewa dan kawan - kawan yang lain pun sama tau .

Hanya Allah sahaja yang mampu membalas jasa kalian :D

Tiada ulasan: